środa, 7 czerwca 2017

Dieta w okresie prokreacyjnym i planowaniu ciąży

Jesteś w wieku rozrodczym i nawet nie myślisz jeszcze o ciąży? Wbrew pozorom temat posta jest właśnie dla Ciebie. A jeśli myślisz o dziecku to szczególnie zaczytaj się tutaj.

Już na studiach dość mocno wałkowany był u mnie temat tego jak styl życia i odżywiania ma wpływ na przyszłe potomstwo zanim nawet kobiety zaczną myśleć na poważnie o powiększeniu rodziny. Coraz częściej możemy usłyszeć takie hasła jak programowanie metaboliczne. Tym stwierdzeniem określa się to jaki wpływ na zdrowie dorosłego potomka ma odżywiania się jego mamy nie tylko w ciąży, ale jeszcze przed jej zajściem.
Zatem dzisiaj chciałabym przybliżyć podstawowe zasady jakimi powinny kierować się kobiety na długo przed zajściem w ciążę, aby jej przebieg był prawidłowy o rozwój maluszka przebiegał wzorcowo i zapewnił mu zdrowie w dorosłym życiu. Będą to jedynie najważniejsze informacje, ponieważ jest to temat o którym można by niejedną książkę napisać (a już wiele napisano).

Po pierwsze (zawsze i w każdym przypadku)! 
Zadbaj o prawidłowe nawyki żywieniowe, tzn. różnorodne i regularne posiłki, które zawierają produkty dobrej jakości, mało przetworzone, bogate w witaminy i minerały a ubogie w cukry proste, tłuszcze nasycone, konserwanty czy sól. Twój organizm odwdzięczy Ci się za tą dobroć i dobre paliwo nawet jeśli nigdy nie wydasz potomstwo. Zrób to dla siebie, od dzisiaj. Nie od jutra, nie od poniedziałku… Dobra podstawa w Twoim stylu życia to dobre nawyki żywieniowe. Dobra dieta to szansa na zdrowie. Wiele kobiet także dostaje ataku paniki kiedy słyszą o zaleceniach dotyczących odżywiania w momencie kiedy lekarz już stwierdzi ciążę, w koło zakazy i nakazy. Nic dziwnego skoro wcześniej dieta takiej kobiety było daleka od wszelkich norm zdrowego odżywienia. Po co więc narażać siebie i dziecko na ten stres? Można po prostu wyrobić w sobie kilka zdrowych nawyków i potem w ciąży cieszyć się w pełni tym stanem, niewiele zmieniając w swoim życiu.

Zacznij od tych kilku nawyków:
- 4-5 regularnych posiłków
- w każdym z posiłków niech znajdzie się owoc i/lub warzywo
- pij wodę mineralną
- sięgaj po produkty z każdej grupy żywności tj. przetwory mleczne naturalne, półtłuste, pieczywo pełnoziarniste, kasze, makarony, mięso chude i wędliny domowej roboty lub te sprawdzone, bez konserwantów itd.
- czytaj skład! Na początku proponuję sprawdzić produkty które proponuje strona czytaj skład, aby nie tracić zbędnego czasu w sklepie. A jeśli i tak wolisz wszystko sprawdzić sama w sklepie, zapewniam, że z biegiem czasu w mgnieniu oka będziesz wybierać sprawdzone produkty, a zakupy będą szybkie i zdrowe 
- ogranicz słodycze, słone przekąski i fast-food. To niepotrzebne puste kalorie, a przecież chcesz dostarczyć samych dobrych składników  Raz na jakiś czas zaszalej, ale niech to będzie mała rzecz i sporadycznie.

Po drugie!
Zadbaj o prawidłową masę ciała. Niewiele osób wie że nadwaga utrudnia zajście w ciążę i jej utrzymanie. Każdy kilogram mniej to szansa na szybsze zajście w ciążę i prawidłowy jej przebieg. Równie niebezpieczna jest niedowaga. Tutaj warto wspomnieć, że to właśnie dzieci kobiet z niedowagą są bardziej narażone na wystąpienie cukrzycy typu II w dorosłym życiu niż dzieci kobiet z prawidłową masą ciała. To właśnie programowanie metaboliczne. Stan odżywienia matki bezpośrednio przekłada się na masę urodzeniową dziecka. Zbyt małe i zbyt duże noworodki to ryzyko chorób i powikłań. A więc wróć to pierwszej zasady i zadbaj o dietę, to klucz do sukcesu.

Po trzecie!
Aktywność fizyczna. Nie tylko ta związana z planowaniem (If you know what I mean... 😊) Sport, dobre dotlenienie organizmu pomogą w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Na pewno dzięki dobrej kondycji przed ciążą oraz w jej trakcie łatwiej odzyskasz formę po porodzie. Szczególnie ważne są tutaj sprawne mięśnie brzucha, które ułatwią poród siłami natury. Zadbaj także o zdrowie kręgosłupa i nóg który będzie musiał się zmierzyć z większym obciążeniem w ciąży.

Po czwarte!
Używki. Choć może po pierwsze – rzuć papierosy i ogranicz spożycie alkoholu do minimum. Dlaczego warto już teraz pomyśleć o rzuceniu palenia? Dym tytoniowy nie służy dziecku, a nałóg może utrudniać zajście w ciążę. Przyszła mama nie powinna więc palić, bo szkodzi to zarówno jej, jak i jej dziecku.  Podobnie z alkoholem – zaburza wzrost i rozwój dziecka, dlatego w czasie ciąży należy go w 100% wyeliminować. Ta zasada tyczy się także taty przyszłego potomka.

Po piąte!
Pamiętaj o tym żeby się wysypiać i po intensywnym dniu znaleźć chwilę dla siebie. Obecnie żyjemy w bardzo „szybkich” czasach. A do zdrowia i szczęścia trzeba się zatrzymać, wyłączyć od pracy, Internetu (!!!) czy telefonu. Po prostu naucz się odpoczywać.

Po szóste!
Odpowiednia suplementacja. Kwas foliowy minimum 3 miesiąc przed planowaną ciążą wraz z partnerem. By dostarczać organizmowi odpowiednich ilości tej ważnej witaminy, powinnaś przyjmować codziennie dawkę 0,4 mg dziennie. Kobiety z otyłością (BMI>30) powinny przyjmować zwiększoną dawkę kwasu foliowego, ustaloną z lekarzem ginekologiem.
Ale kwas foliowy to nie wszystko. Koniecznie zacznijcie przyjmować suplementy witaminy D3. Żadne spożycie tej witaminy z dietą nie zaspokaja całkowitego zapotrzebowania. Szczególnie zadbaj o suplement w miesiącach od października do kwietnia włącznie. A w pozostałych miesiącach nie unikaj słońca :)

A przyszły tata?
Warto pamiętać, że stan zdrowia i nawyki taty decydują o jakości spermy, a tym samym o zapłodnieniu. Ważne również, że dbający o swoje zdrowie rodzice wpływają również na zdrowie dziecka i zwiększają jego szanse na  dobrą kondycję przez wiele następnych lat. Oboje jesteście tak samo odpowiedzialni za zdrowie Waszego przyszłego dziecka. Wszystkie powyższe zasady tyczą się Was obojga. Pomijając aspekt zdrowotny który myślę że po przeczytaniu tego wszystkiego jest oczywisty należy wspomnieć o wątku psychologiczno-pedagogicznym. Łatwiej będzie Wam przejść przez ciążę kierując się takimi samymi zasadami odżywiania i stylu życia, będziecie się wspierać w podejmowaniu codziennych wyborów a kiedy dziecko przyjdzie na świat, łatwiej wpoicie mu zdrowe nawyki, które w Waszej rodzinie będą rzeczą naturalną. Dziecko zawsze naśladuje swoich rodziców (oboje), więc zadbajcie o to wszystko razem :) To wszystko pozytywnie przełoży się na Wasze zdrowie i na zdrowie dziecka, o którym marzycie – zarówno teraz, jak i w odległej przyszłości.