czwartek, 31 marca 2016

Nowa piramida żywienia - co się zmieniło, na co warto zwrócić uwagę

Piramida żywienia została stworzona kilka lat temu i o niej pisałam w jednym z moim pierwszych postów na blogu (Piramida żywienia z 2009 roku). Czym jest piramida i dlaczego jest ważna również pokrótce wspomniałam w tamtym wpisie, do którego również odsyłam. Polecam na niego zerknąć również po to aby móc porównać "starą" do "nowej" Piramidy Żywienia. W Polsce autorem i najważniejszą instytucją promującą zasady zdrowego odżywiania i polskie normy wyżywienia jest Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. 

Na początku roku 2016 została zaprezentowana nowa, uaktualniona forma zaleceń w postaci Piramidy. Dlaczego? Nauka o żywieniu jest bardzo dynamiczna, ciągle coś się zmienia "zgodnie z aktualnym stanem wiedzy". Nie oznacza to, że stara piramida jest całkiem zła. Jest po prostu skorygowana w świetle najnowszych doniesień naukowych, aby lepiej służyć i edukować społeczeństwo. Ponadto zmieniła się nazwa. Nie jest to już tylko "Piramida żywienia" ale "Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej". Nowa nazwa wskazuje nam, że zdrowe żywienie zawsze idzie w parze z aktywnością fizyczną, które są najważniejszymi elementami zdrowego stylu życia. 

Oto nasza gwiazda :)
Dodatkowo wydano 10 zasad zdrowego żywienia do Nowej Piramidy:
1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).
2. Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości (3/4 warzyw i 1/4 owoców).
3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
4. Codziennie pij co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem - częściowo - serem.
5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych) do 0,5 kg tygodniowo. Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych, zastępuj je olejami roślinnymi.
7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy - zastępuj je owocami i orzechami.
8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół - mają cenne składniki i poprawiają smak.
9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 l dziennie.
10. Nie spożywaj alkoholu.

Najważniejszą zmianą jest to, że podstawą piramidy, która stanowi jej integralną część jest codzienna aktywność fizyczna. Zaleca się aby podejmować ją minimum pół godziny dziennie poza standardowo wykonywanymi obowiązkami i pracą. Kolejną ważną zmianą, którą popieram i dziwię się, że została wprowadzona dopiero teraz, jest to że owoce i warzywa znalazły się u podstawy piramidy, a nie jak dotąd były to produkty zbożowe. Warzywa i owoce dostarczają wielu składników odżywczych, witamin i składników mineralnych, są dużo bardziej wartościowe niż produkty zbożowe, które aby były jadalne muszą być nawet w najmniejszym stopniu przetworzone. Oczywiście produkty z pełnego ziarna są spośród wszystkich zbożowych najlepsze, o czym również wspominałam przy opisie starszej wersji piramidy. Jestem nieco zawiedziona, że w piramidzie znajdują się produkty z białej mąki i jasne pieczywo. Na uwagę zasługuje to, że zwrócono uwagę na zastosowanie ziół zamiast soli oraz unikania cukru do kawy czy herbaty. Na szczycie piramidy poza standardową butelką oleju mamy także orzechy. Ja zalecam aby spożywać je w małej ilości codziennie. 

Sposób odżywiania zawsze zależny jest od nas samych. To czy podstawą piramidy będą zalecone przez naukowców rzeczy wprowadzone w życie to także nasza świadoma decyzja. Choć zmieniła się piramida, w niewielkim stopniu, ale jednak, pamiętajmy, że zmiana zaczyna się w naszej głowie, naszym domu, naszym własnym stylu życia. Nowe zasady są dużą możliwością modyfikacji w naszej diecie i życiu, które w najlepszy sposób wpłyną na zdrowie. To Ty wybierasz swoją "piramidę". Od Ciebie zależy czy jej podstawą jest ruch i warzywa, czy wygodna kanapa, telewizor i pizza na telefon. 
Dobre wybory, żywieniowe i życiowe, to inwestycja w przyszłość, zdrowie nasze i naszych bliskich. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz