czwartek, 24 marca 2016

Ale jaja!


Jajka są jednym z podstawowych elementów wyżywienia i kuchni od wielu lat - można powiedzieć, że od zawsze. Są dodatkiem do wypieków, sałatek, dań głównych. Jajka to także baza do śniadań w wielu krajach, w Polsce również. Za kilka dni mamy Święta Wielkanocne i jaja są tu kluczowym elementem kuchni oraz symbolem życia, który święcimy w Wielką Sobotę.

Na temat jaj do niedawna krążyły opinie, że należy jeść je z umiarem, ponieważ są niezdrowe i przyczyniają się do rozwoju miażdżycy, ze względu na zawarty w nich cholesterol. Nie jest to prawdą. Owszem - jajka zawierają cholesterol, ale zawierają także lecytynę, która utrudnia wchłanianie się go do organizmu, a więc nie są przyczyną miażdżycy.

Jajka są najcenniejszym "koncentratem" wszystkiego czego organizm potrzebuje - składników odżywczych takich jak: białko pełnowartościowe tzw. wzorcowe dla dorosłego człowieka ze względu na skład aminokwasowy, tłuszcze o idealnej proporcji kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych oraz węglowodany, a także wiele składników mineralnych oraz prawie wszystkich witamin! Jajka nie zawierają jedynie witaminy C. Najwięcej w jajku znajduje się witamin z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E i K. Ponadto są źródłem innych składników bioaktywnie czynnych zwanych nutraceutykami. Z uwagi na skład jaj i ich właściwości można rzecz, że jaja to naturalna żywność funkcjonalna o prozdrowotnych właściwościach. Doniesienia naukowe z ostatnich lat wskazują, że jaja mogą obniżyć ryzyko wystąpienia wielu chorób. Substancje odżywcze z jaja mogą wzmacniać kondycję i uzupełniać niepełną dietę w wymagane składniki. Żółtko jaja kurzego zawiera między innymi luteinę i zeaksantynę, które są niezbędna do prawidłowej pracy oka. Wszystkie związki zawarte w jaju, ze względu na jego zwierzęce pochodzenie są lepiej przyswajalne niż te same związki zawarte w produktach pochodzenia roślinnego. Jajka również na długi czas pozostawiają uczucie sytości. Istnieją badania, które mówią, że spożycie jaj rano powoduje mniejsze spożycie żywności w ciągu dnia. Może być to istotne dla osób odchudzających się.

Jajka na twardo czy na miękko?
Nie ma znaczenia dla organizmu jakie jajka spożyjemy - na twardo czy na miękko. Ważne żeby przeszły chociaż krótką obróbkę termiczną co pozwoli oczyścić jajko z zagrożeń mikrobiologicznych. Jajko na miękko jest łatwiej trawione. Bez względu na obróbkę przyswajalność składników odżywczych jaja jest taka sama.

Najnowsze rekomendacje
Do niedawna mówiło się, że należy spożywać około 2-3 jajek tygodniowo. Obecnie najnowsze zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia rekomendują spożycie jaj do 10 sztuk tygodniowo na osobę. Nie ma większego ograniczenia dla dzieci. Również dla niemowląt obecnie pozwala się na wprowadzenie od razu całego jaja w 1 roku życia, a nie jak było do niedawna, najpierw białko a następnie żółtko.

Wartość odżywcza jaja kurzego
Jajko może mieć masę ok 50-70 g w zależności rozmiaru. Poza rozmiarem jaj, przy ich wyborze należy kierować się sposobem hodowli kur, które niosą jaja. Najlepiej kupować jaja od kur z wolnego wybiegu, z chowu ściółkowego. Jeśli mamy możliwość kupić jaja bezpośrednio od kogoś ze wsi, to korzystajmy z tego. Jeśli nie, czytajmy uważnie opakowania jaj. Sklepy z ekologiczną żywnością oraz targowiska są bardzo dobrym źródłem takich jaj.

1 jajo o masie 60 g
Wartość energetyczna: 83,40 kcal
Białko: 7,5 g
Tłuszcz: 5,82 g
Węglowodany: 0,36 g






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz