czwartek, 19 listopada 2015

Wzmocnienie odporności przez dietę



Aktualnie trwa okres podczas kiedy najwięcej osób boryka się z przeziębieniami, chorobami oraz grypą. Niestety obecnie ciężko nie przywołać na myśl bliskiej nam osoby która właśnie chorowała albo sami pociągamy nosem. Nasza odporność teraz jest wystawiona na próbę i bardzo często przegrywa walkę z atakującymi zewsząd zarazkami.
Nasz organizm do walki z przeciwnościami losu potrzebuje wielu czynników. Co najważniejsze na prawie wszystkie możemy wpłynąć sami. Nasz codzienny tryb życia - jeśli jest oparty na zdrowej diecie, regularnej aktywności, dobrym radzeniu sobie ze stresem oraz odpowiedniej ilości snu - powinien bez większego problemu rozprawić się z wirusami. 

Jesienią i zimą powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę na naszą dietę - wiele elementów które dodatkowo wprowadzimy lub zmienimy w tych porach roku mogą ochronić nas przed infekcją, a jeżeli taka się zdarzy, to na pewno przebieg tego czasu będzie znacznie krótszy i łagodniejszy. 

W tym miejscu warto podkreślić, że dieta nie uchroni nas przed zimnem, deszczem i pluchą. Nie znaczy też że jeśli zmienimy swój sposób odżywiania na ten korzystny dla odporności to będziemy mogli zrezygnować z założenia ciepłego szalika i czapki lub grubszej kurtki. Musimy patrzeć na swoje zdrowie z wielu perspektyw i dbać o siebie najlepiej jak się da o ogólnie rozumianym "stylu życia". 

Najważniejsze elementy diety o które musisz zadbać aby wzmocnić odporność:
1. Ciepłe posiłki - szczególnie zadbaj o ciepłe śniadanie. Nie tylko rozgrzeje nasz organizm od środka, ale również go pobudzi do działania. Taki ciepły zastrzyk energii sprawi że nie będzie straszne wyjście na zimne powietrze. Pamiętajmy także o ciepłych posiłkach w ciągu dnia. Dobrym rozwiązaniem może być ciepła kolacja, np. zupy-krem z dodatkiem rozgrzewających przypraw takich jak imbir, gałka muszkatołowa czy papryka chili. Po powrocie do domu taki posiłek rozgrzeje zmarznięte ciało oraz poprawi krążenie

Kliknij w ciepłe przepisy: Pomidorowa Dyniowa Owsianka 
2. Antyoksydanty - są to substancje znajdujące się w żywności które zwalczają wolne rodniki, które organizm wytwarza w różnych przemianach. Ich silna produkcja zachodzi w stresie, zmęczeniu, korzystaniu z używek, złej diecie. Antyoksydanty w dużej mierze walcząc z negatywnymi czynnikami walczą również z chorobami i budują naturalną barierę obronną organizmu. Występują w warzywach i owocach, jednak największe ilości znajdziemy w cytrusach, pomidorach, papryce, cebuli, burakach i marchewce. 
3. Witamina C i cynk - Znaczenie witaminy C w podnoszeniu odporności zostało dawno udowodnione. Wzmacnia błony śluzowe i uszczelnia naczynia krwionośne, a to nie pozwala rozprzestrzeniać się chorobotwórczym drobnoustrojom. Cynk pobudza proces powstawania białych krwinek które są ciałami odpornościowymi. Witaminę C znajdziemy w cytrusach, cebuli, dzikiej róże, aronii, porzeczkach oraz w kiwi. Natomiast cynk możemy znaleźć w owocach morza, nasionach roślin strączkowych, pestkach słonecznika i dyni. 
4. Kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 - występujące w olejach roślinnych i rybach, np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, lniany, łosoś, makrela oraz tran. Odgrywają rolę w niszczeniu stanów zapalnych.
5. Leki z domowej spiżarni - cebula i czosnek - Czosnek ma działanie bakteriobójcze, antybakteryjne i przeciwzapalne, a dodatkowo jest silnym przeciwutleniaczem. Oddziałuje na układ odpornościowy, wspierając reakcje obronne organizmu, dlatego nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Natomiast cebula zawiera fitoncydy o działaniu bakteriobójczym, a ponadto stanowi świetne źródło witaminy C. Dodatkowo cebula jest dobrym naturalnym prebiotykiem, to znaczy, że wspomaga dobry rozwój korzystnych bakterii w jelicie cienkim. 
6. Herbata z imbirem i miodem -  podniesie naszą odporność, jeśli będziemy pamiętać, aby dodać te składniki po odpowiednim jej przestudzeniu, w przeciwnym wypadku stracą one swoje lecznicze właściwości. Imbir ma wspomniane wcześniej właściwości rozgrzewające, natomiast miód jest źródłem składników przeciwzapalnych i przeciwgrzybiczych. 
7. Wprowadź suplementację witaminy D3 - pożywienie porywa jedynie około 10% naszego dziennego zapotrzebowania, podczas gdy kontakt z promieniami słonecznymi jest minimalny. O tym dlaczego warto pisałam tutaj

W zimie warzywa i owoce sezonowe możesz zastąpić mrożonkami. Właściwie przyrządzone mają prawie takie same wartości odżywcze jak świeże warzywa. Najlepiej zamrożone wkładać do wrzącej wody i gotować krótko, lub gotować na parze. 

3 komentarze:

  1. Herbata z miodem i imbirem jest moim najlepszym lekarstwem na zimowe dni :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko fajnie zebrane :) Fakt, taka herbatka idealna na tą porę roku :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jezeli szukasz czegos fajnego na odpornosc moge polecic Ci tabletki z olejku z oregano, biore je od jakiego msc rano i wieczorem i zauwazylam ogromna poprawe gdyz jestem osoba ktora choruje od razu jak tylko panuje jakis wirus, odpukać w niemalowane - moja odpornosc sie wzmocnila ;-)

    OdpowiedzUsuń