poniedziałek, 19 października 2015

Jak przemycić do diety strączki. Pyszna zupa z czerwonej soczewicy.



Nasiona roślin strączkowych to bardzo ważna grupa żywieniowa, choć w polskiej diecie zapomniana. Jemy je bardzo rzadko, a szkoda bo mają wiele prozdrowotnych właściwości. Wiele osób twierdzi, że ich po prostu nie lubi. To nawet zrozumiałe - w smaku same w sobie nie należą do najbardziej apetycznych. Największymi przeciwnikami tych roślin są dzieci. Natomiast największymi zwolennikami są wegetarianie. 
Na temat tych roślin powstaje wiele książek - i to nie kucharskich! Wiesław Myśliwski napisał słynny Traktat o łuskaniu fasoli. Niesamowita lektura obyczajowa. 
Do najpopularniejszych strączków należą m.in.: soczewica, ciecierzyca, groch, fasola i soja. 

Owoce i nasiona roślin strączkowych są po zbożach drugim pod względem ważności źródłem pożywienia roślinnego dla ludzi. Wykorzystywane są w całości jako warzywo (odmiany szparagowe fasoli zwykłej i odmiany cukrowe grochu zwyczajny), ale najczęściej spożywane są tylko zawarte w nich nasiona.  Walorem odżywczym nasion roślin strączkowych jest zwłaszcza wysoka zawartość białek, wynosząca od 20 do 42%. Rośliny strączkowe są bogate również w tłuszcze i węglowodany. Są bogatym źródłem potasu, wapnia, żelaza, cynku i jodu oraz niektórych witamin z grupy B. 
Jakie korzyści płyną ze spożywania tych roślin?
  • regulują poziom cukru we krwi
  • usprawniają pracę przewodu pokarmowego
  • poprawiają pamięć i koncentrację, dzięki zawartej w nich lecytynie
  • pobudza aktywność seksualną 
  • korzystnie wpływają na nerki, dzięki swojemu moczopędnemu działaniu pomagają oczyszczać organizm z toksyn i metali ciężkich
  • obniżają poziom złego cholesterolu oraz triglicerydów
Jak przemycić strączki do codziennej diety?
Przede wszystkim jest to świetny dodatek do zup i sosów. Wspaniale je zagęści i sprawi, że będą bardziej sycące. Można również użyć strączków jako ekwiwalent porcji mięsa. To znaczy, że robiąc np. kotlety mielone, 1/3 porcji mięsa można zastąpić fasolą. Fajną alternatywą jest również zrobienie kotlecików z samych strączków. Są i tacy którzy z fasoli potrafią upiec pyszne ciasto. Ciecierzycę można wykorzystać do zrobienia zdrowszej wersji nutelli (tzw. cieciorella). Poza tym pamiętajmy, aby dodawać te warzywa do sałatek. 

PRZEPIS NA ZUPĘ Z CZERWONEJ SOCZEWICY
Zupa bardzo prosta i bardzo smaczna. 

Składniki:
Marchew
Pietruszka korzeń
Kawałek selera
1 cebula
2 ząbki czosnku
1 szkl. czerwonej soczewicy
Papryka czerwona (opcjonalnie)
1 opakowanie przecieru pomidorowego lub puszka pomidorów krojonych
Imbir
Sól
Pieprz
Mielona papryka ostra
Olej rzepakowy

Przygotowanie:
Na niewielkiej ilości oleju w garnku w którym będziemy gotować zupę należy zeszklić cebulę. Dodać czosnek oraz starty imbir, mieloną paprykę ostrą, Dodajemy pokrojoną w kostkę włoszczyznę i soczewicą. Chwilę smażymy. Zalewamy całość wodą - mniej więcej 2 razy taka objętość jak po zalaniu warzyw. Gotujemy ok 15 minut aż warzywa i soczewica będą miękkie. Dodajemy przecier pomidorowy. Zagotowujemy. Zdejmujemy z ognia i doprawiamy do smaku solą, pieprzem i papryką. 
Gotowe! :) 

2 komentarze:

  1. Robię zbliżoną wersję zupy, przyprawiam ją podobnie na ostro papryką i dodatkowo curry. Rezygnuję natomiast z imbiru - mimo tego świetnie rozgrzewa :) Na koniec dodaję na talerz łyżkę śmietany i troszeczkę natki pietruszki.

    OdpowiedzUsuń