niedziela, 17 maja 2015

Zupa krem z buraków

Burak to bardzo niedocenione przez nas warzywo. Ma niesamowite właściwości zdrowotne, jest niskokaloryczny a wyczarować można z niego wiele wspaniałych potraw. Najczęściej jest kojarzony w formie starych buraków do obiadu, barszczu czerwonego lub ćwikły.
100 g buraków ma tylko 38 kcal! 
Buraki są nie koniecznie najlepszym źródłem witamin, lecz mogą zabłysnąć wśród warzyw dużą zawartością wielu składników mineralnych oraz silnych antyoksydantów (składników antynowotworowych). Znajdziemy tutaj dużo kwasu foliowego, żelaza, wapnia, magnezu, potasu, sodu, miedzi, cynku, boru, litu, molibdenu oraz rzadko spotykanego rubidu i cezu.


Buraki wspomagają układ krwiotwórczy dzięki zawartości kwasu foliowego i żelaza, które odpowiadają za prawidłową budowę czerwonych krwinek, a te zaś dotleniają cały organizm. Zawarte w burakach barwniki należą do bardzo silnych przeciwutleniaczy i czterokrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Wspomagają więc układ krwionośny. Buraki pomagają unormować poziom cholesterolu, przeciwdziałają też zwapnieniom naczyń krwionośnych.

Buraki jako obrona przed nowotworem. Piękny kolor buraków to zasługa betaniny - antyutleniacza chroniącego przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Z tego powodu buraki należą do warzyw najskuteczniej zwalczających zmiany nowotworowe.

Wspomagają odporność organizmu. Burak w każdej postaci wzmacnia odporność organizmu na choroby, zwłaszcza wirusowe. Jeśli więc dopadnie nas grypa  pijmy sok z buraka. Może on złagodzić ich przebieg. Buraki mają też działanie wykrztuśne.

Różnica między botwiną i burakami
Botwina, czyli niedojrzała postać buraka ćwikłowego, jest mniej kaloryczna od buraków i w 89 proc. składa się z wody. Zawiera mnóstwo potasu, trochę fosforu, sodu i żelaza oraz witaminy A, B1, B2, PP i E. Do tego jeszcze kwasu askorbinowego, czyli witaminy C, ma tyle, co sok z cytryny. Uwaga! Podobnie jak inne liściaste nowalijki, ma bardzo dużo kwasu szczawiowego, który wiąże w organizmie wapń w szczawiany wapnia. Są to nierozpuszczalne kryształki powodujące bóle stawów i mogące nawet sprowokować ataki kamicy nerkowej.

ZUPA KREM Z BURAKÓW

Składniki:
3 duże buraki lub 4 mniejsze
2 małe ziemniaki
2 marchewki
1 pietruszka
kawałek selera
liść laurowy, ziele angielskie, sok z 1 cytryny, sól, pieprz, gałka muszkatołowa, imbir,
majeranek (opcjonalnie)
śmietana 18% tł.
Dodatki:
wersja 1 - nasiona słonecznika, jajka gotowane na twardo
wersja 2 - świeża zielenina (koperek lub pietruszka), groszek ptysiowy

Wykonanie:
Kroimy wszystkie obrane warzywa w kostkę lub plasterki. Do wrzącej wody dodajemy warzywa. Woda powinna zakrywać warzywa, nie powinno być jej dużo ponad poziom warzyw. Dodać ziele angielskie, liść laurowy. Kiedy wszystko zacznie się gotować dodać sok z cytryny. Gotować do momentu aż wszystkie warzywa będą miękkie. Gdy warzywa będą miękkie należy zdjąć garnek z kuchenki i wszystko zblendować na gładką masę. Jeżeli całość jest za gęsta należy dolać przegotowaną wodę. Całość przyprawić solą, pieprzem, gałką muszkatołową oraz imbirem. Można dodać majeranek. Podawać z "kleksem" śmietany oraz ulubionymi dodatkami. 

Wersja 1 - do miseczki z zupą i kleksem śmietany dodać pokrojone w ćwiratki jajko. Posypać uprażonymi ziarnami słonecznika.
1 porcja kremu z buraczków z takimi dodatkami to 228 kcal, a w tym: białko 11,4 g, tłuszcze 12,2 g, węglowodany 17,0 g. 


Wersja 2 - do miseczki z zupą i kleksem śmietany dodać groszek ptysiowy, całość posypać posiekaną świeżą zieleniną. 
Ta kompozycja dostarcza 217 kcal. Białko 6,3 g, tłuszcze 10,7 g, węglowodany 22,7 g. 

Danie bardzo proste, bardzo zdrowe i zaskakujące swoim smakiem! 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz