sobota, 9 maja 2015

Dieta dla pięknych paznokci

Zadbane dłonie oraz paznokcie są wizytówką każdego człowieka. Świadczą o higienie osobistej oraz o własnej kulturze. Pierwszym i nie raz decydującym elementem na który zwracamy uwagę u drugiej osoby są dłonie. Niezależnie od płci każdy powinien dbać o ich wygląd. Kobiety szczególnie dbają o ten aspekt, ponieważ uważa się, że zadbana kobieta powinna zawsze mieć estetyczne i pomalowane paznokcie.

Dłonie odzwierciedlają nie tylko nasze podejście do higieny ale również można wyczytać z nich wiele na temat zdrowia i odżywiania. Rozdwajanie, łamanie paznokci oraz pojawiające się na nich białe plamki czy bruzdy są sygnałem, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. Warto więc obserwować swoje paznokcie, ponieważ to one jako pierwsze dadzą sygnał jeżeli brakuje nam witamin i składników mineralnych lub gdy jesteśmy narażeni na chorobę czy spadek odporności.

Paznokcie są narażone na wiele uszkodzeń, odzwierciedlają też nasz stan fizjologiczny, dietę, przyjmowane leki oraz niektóre choroby. Białe plamy na paznokciach, wbrew częstej opinii, nie są spowodowane brakiem wapnia. Są to zaburzenia w keratynizacji, często spowodowane uszkodzeniem macierzy paznokcia podczas manikiuru.
Podłużne bruzdy są związane ze starzeniem. Jest to normalne zjawisko, jednak często wygląda nieestetycznie.
Poprzeczne bruzdy spowodowane są zaburzeniami w obrębie macierzy paznokcia. Występują w po zatruciach różnymi substancjami, ciężkich chorobach a także uszkodzeniach mechanicznych.
Kropelkowate wgłębienia mogą być objawem łuszczycy.
Niewielkie zgrubienie paznokcie jest objawem charakterystycznym dla osób starszych.

Aby mieć zdrowe paznokcie, należy regularnie stosować kurację witaminową (wzbogacona dieta lub suplementacja) co najmniej przez 3 miesiące, natomiast efekty będą zdecydowanie bardziej długofalowe.

Do podstawowych witamin i składników mineralnych, wzmacniających i dożywiających paznokcie, zalicza się: 

  • wapń - znajdziemy go przede wszystkim w mleku i jego przetworach, natce pietruszki, brokułach i kapuście
  • żelazo - najlepszym jego źródłem będzie mięso, wędliny oraz jaja, ponadto jest obecny w burakach, pietruszce, kaszy jaglanej
  • witaminy z grupy B, które obecne są w kaszy gryczanej i jęczmiennej, podrobach, mięsie, drożdżach, ciemnym pieczywie, jajach, orzechach oraz kapuście, fasoli i grochu
  • witaminę A, którą znajdziemy w marchwii, mleku, serach żółtych, tłustych rybach, papryce czerwonej i brzoskwiniach
  • biotynę, która jest w produktach zbożowych pełnoziarnistych, orzechach, szpinaku, marchwii i pomidorach
  • kwas foliowy, który znajduje się głównie w warzywach zielonych liściastych, np. sałacie
  • krzem - produkty zbożowe z ziarnem, owoce i warzywa ze skórką, czosnek, szczypiorek
  • cynk  - ostrygi, orzechy, fasola, soczewica, sezam, słonecznik
  • magnez - kakao, czekolada, orzechy, produkty zbożowe pełnoziarniste, kasze
  • nienasycone kwasy tłuszczowe - oleje roślinne, tłuste ryby morskie, siemię lniane, pestki dyni i słonecznika


Magnez, cynk i krzem – to niezbędne pierwiastki dla rozdwajających się paznokci. Często występują razem w suplementach diety. Działają pobudzająco i odżywiająco na strukturę paznokcia, potęgują wzrost płytki.



Aby ocenić, czy poziom cynku w organizmie jest odpowiedni wystarczy spojrzeć na dłonie. Oznaką jego niedoboru są bowiem łamiące się i rozdwajające paznokcie, które potrzebują cynku do prawidłowej syntezy białka, a co za tym idzie prawidłowego wzrostu. Jeżeli paznokcie łamią się i rozdwajają, oznacza to, że trzeba zmienić dietę i stosować bogate w cynk odżywki. 


Zapraszam do przeczytania postów na temat:
Diety dla pięknej skóry (klik)
Diety dla pięknych włosów (klik)

Nasze włosy, skóra i paznokcie świadczą o naszym zdrowiu. Pamiętajmy aby odżywiać się prawidłowo nie tylko dla zdrowia, pięknej figury ale również dla urody! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz