czwartek, 5 marca 2015

Dieta dla pięknych włosów


Piękne, długie, zadbane i lśniące włosy to atrybut wielu kobiet. Niewiele osób jednak wie, że za efekt wizualny odpowiadają nie tylko kosmetyki, ale przede wszystkim odpowiednia dieta. Żadna odżywka do włosów, krem do twarzy czy balsam do ciała nie uzupełni niedoborów witamin czy innych składników odżywczych odpowiedzialnych za stan włosów, skóry czy paznokci. Pomimo, że włosy i paznokcie są martwym wytworem skóry, to nie oznacza to, że od "środka" nie możemy o nie zadbać. Jest wręcz przeciwnie. W wielu przypadkach pogorszenie się jakości paznokci, wypadanie włosów są jednymi z pierwszych objawów niedoborów i chorób. Warto więc zamiast od razu, gdy zauważymy nieprawidłowości, biec do drogerii, zastanowić się co zmienić w swojej codziennej diecie. Być może wystarczy tylko zadbać o jakość i rodzaj spożywanej żywności oraz dodać do niej kilka produktów, które pomogą w dbaniu o urodę.
W tym poście chciałabym szczególnie skupić się na włosach. Postaram się przybliżyć to jakie składniki żywnościowe sprzyjają a jakie szkodzą naszym włosom. W najbliższym czasie na pewno pojawią się posty dotyczące również skóry i paznokci. Wiele elementów może się powtórzyć, ponieważ nie ma składników, które oddziaływałyby tylko na jeden aspekt zdrowia czy wyglądu. Chciałabym zaznaczyć, że tutaj skupię się głównie na czynnikach żywieniowych. Nie chcę opisywać innych czynników, ponieważ wykracza to poza moje kompetencje. 
Najważniejsze w diecie dla pięknych włosów to różnorodność produktów. Odżywianie się zgodnie z zasadami zdrowego żywienia zawartymi np. w Piramidzie Żywienia (post na ten temat KLIK) powinno zapewnić nam zdrowie również w dziedzinie włosów. Dieta pokrywająca zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze powinna obfitować w: owoce, warzywa, chude mięso, tłuste ryby, produkty zbożowe z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, orzechy oraz pestki, chudy nabiał oraz oleje roślinne. Nieracjonalne odchudzanie się czy stosowanie krótkotrwałych i drastycznych diet z pewnością odbije się na stanie włosów. Nie wykluczone jest również ich wypadanie spowodowane zaburzonym cyklem wzrostu włosów.  Stosowanie się do zaleceń na pewno nie poprawi stanu włosów z dnia na dzień. Potrzeba wiele cierpliwości i wytrwałości, a efekt na pewno będzie długotrwały :). 



Co jest zdrowe dla włosów?
1. Zielone warzywa: powinny na stałe zagościć w naszym menu. Zawierają duże ilości żelaza oraz witamin A i C, które w znacznym stopniu wpływają na zdrowie i wygląd włosów. Wspomniane witaminy są niezbędne do produkcji sebum, zaś niedobór żelaza powoduje wypadanie włosów. 
2. Gotowana fasola. Zawiera nie tylko spore ilości żelaza, ale też protein, niezbędnych dla procesu wzrostu włosa.
3. Orzechy i pestki. Dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3, cynku, selenu oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E) wpływają na gęstość i połysk włosów. Najlepiej wybierać orzechy laskowe, włoskie, migdały, orzech nerkowca, pestki dyni, pestki słonecznika. 
4. Mięso drobiowe. Zarówno kurczak, jak i mięso z indyka zawierają spore ilości białka, stanowiącego podstawowy budulec włosa.
5. Jaja. Mogą być gotowane, smażone lub w każdej innej postaci. Zawierają pełnowartościowe białko oraz witaminy A, D i z grupy B. Dzięki swoim właściwościom wpływają na wzmocnienie włosów, ich grubość i wytrzymałość.
6. Pełnoziarniste pieczywo (chleb razowy), ciemny ryż, kasze, płatki owsiane. W zewnętrznej otoczce ziarna znajdują się spore ilości witamin z grupy B oraz wit. E, żelaza, fosforu, potasu i wapnia. Ten odżywczy zestaw doskonale wzmacnia włosy i sprawia, że są gęste i zyskują połysk.
7. Siemię lniane. Charakteryzuje się wysoką zawartością kwasów tłuszczowym omega-3, błonnika, witaminy z grupy B, cynk, żelazo, magnez. Warto zmielić siemię lniane bezpośrednio przed spożyciem, ponieważ otoczka ziarnek nie jest strawna dla naszego układu pokarmowego. Nie należy kupować od razu zmielonego, ponieważ jest on pozbawiony wszystkich cennych składników, na których nam najbardziej zależy. Siemię można spożywać w postaci kisielu, dodając do musli, owsianki lub zamiast panierki. 
8. Ostrygi. W naszym położeniu geograficznym to luksus. Zawierają ogromne ilości cynku, jednego z najważniejszych składników odpowiedzialnych za kondycję włosów. Bez niego włosy stają się matowe i wypadają. Poza ostrygami wiele innych, znacznie bardziej dostępnych pokarmów stanowi bogate źródło cynku, m.in. pestki dyni, rośliny strączkowe, żółtko jaja, mięso z indyka, chleb razowy.
9. Chude przetwory mleczne. Zarówno jogurt naturalny, jak i chude mleko dostarczają wapń oraz białko, niezbędne dla wzrostu włosa.
10. Wołowina. Stanowi niezwykle bogate źródło żelaza, cynku oraz białek, które są budulcem włosa. Wołowinę powinno spożywać się dwa razy w tygodniu.
11. Woda. Nie tylko gasi pragnienie i nawadnia nasze ciało ale również jest ważna dla włosów. Picie jej niewielkiej ilości może przyczynić się do ich osłabienia, matowienia a nawet może spowodować wypadanie. Pamiętajmy by pić jej ok 2 l dziennie. 
12. Oleje roślinne. Należy zastąpić nimi tłuszcze zwierzęce, tłuste sosy i śmietaną. Stanowią ważne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz są nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witaminy A, D, E i K. 

Błędy żywieniowe, które wpływają niekorzystnie na włosy:
1. Picie dużych ilości mocnej kawy i herbaty.
2. Częste spożywanie alkoholu,
3. Częste spożywanie potraw zawierających nasycone tłuszcze zwierzęce – frytki, hot-dogi, hamburgery, tłuste mięso. 
4. Nadmiar cukru, słodyczy, białego pieczywa, bananów i winogron (nadmiar cukrów prostych w diecie sprawia, że włosy często się przetłuszczają oraz są przyczynia się do powstawania łupieżu).
5. Nadmierne spożywanie szczawiu, szpinaku, botwinki i rabarbaru – występują w nich szczawiany, które utrudniają przyswajanie wapnia, magnezu, cynku. 

Antyoksydanty
Bardzo istotną sprawą w kondycji włosów, ale także skóry i paznokci jest spożywanie produktów, które są bogate w antyoksydanty. Odpowiadają one za hamowanie działania wolnych rodników, a co za tym idzie, opóźniają proces starzenia się. Najważniejsze antyoksydanty to: witaminy A, E i C, beta-karoten, koenzym Q10, beta karoten oraz bioflawonoidy tj. antocyjany, proantocyjany, kurkumin, zeaksantyna, likopen, luteina, kwercetyna, rutyna, kumatyny i kwas chlorogenowy, kwas elagowy, kwas kawowy i ferulowy, awentramidy, resweratrol, genisteina, izotiocyjaniany i indole, fitoestrogeny, sulforafan. Są zawarte przede wszystkim w warzywach i owocach w kolorach zielonych, czerwonych, żółtych, pomarańczowych, białych, fioletowych. 

Cynk
Kolejnym ważnym dla kondycji włosów pierwiastkiem jest cynk. Cynk zaliczany jest do najważniejszych, obok żelaza i miedzi mikroelementów niezbędnych włosom, a jego niedobór ma ogromny wpływ na ich wzrost i wygląd. Wypadanie i matowienie włosów może zostać powstrzymane przez regularne zażywanie suplementów cynku oraz bogatą w cynk dietę. Warto wspomnieć, że nie należy suplementować cynku jeśli dostarczamy jego odpowiednią ilość wraz z pożywieniem. Nadmierna podaż cynku jest dla organizmu toksyczna i może prowadzić do wielu poważnych chorób.



Wszystkie zamieszczone zdjęcia w tym poście przedstawiają moje własne włosy :)

2 komentarze:

  1. i od razu u źródła widać, jak zdrowe odżywianie wpływa na stan włosów - pięknych włosów :)

    OdpowiedzUsuń