sobota, 28 marca 2015

Dieta dla pięknej skóry

Piękna skóra od zawsze jest marzeniem każdej kobiety. Każda z nas chce się czuć w swojej skórze dobrze, a przede wszystkim jak najdłużej wyglądać młodo i atrakcyjnie. Zdrowa skóra zapewnia samopoczucie i poprawia komfort psychiczny. Jednak patrząc w lustro musimy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy, skóra jest odzwierciedleniem stanu zdrowia. Niedobór witamin i składników mineralnych w organizmie odbija się na jej wyglądzie i kondycji. Aby odnieść oczekiwany sukces, a więc przedłużyć młodość, musimy zadbać o zdrowie i racjonalne odżywianie.
Aby mieć jędrną, gładką skórę, trzeba pamiętać o urozmaiconej diecie. Nie istnieje bowiem jeden cudowny produkt, który mógłby pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszystkie ważne witaminy i minerały. Ze względu na odbudowę kolagenu i keratyny dieta powinna zawierać pełnowartościowe białko, szczególnie pochodzenia zwierzęcego oraz odpowiednie ilości witaminy C, a także witamin A, E, PP i B5. Ważne jest pokrycie zapotrzebowania na cynk, krzem, żelazo i miedź. Dieta bogata w te składniki zapewnia prawidłową pracę fibroblastów, a tym samym syntezę kolagenu.



Trzeba pamiętać, że skóra to przede wszystkim ORGAN NASZEGO ORGANIZMU. Stanowi barierę między organizmem a środowiskiem zewnętrznym. 
U dorosłego człowieka zajmuje powierzchnię około 1,5-2 m2, a jej przeciętna masa wynosi razem z tkanką podskórną 18-20 kg. Grubość skóry nie jest jednakowa, waha się od 0,5 do 4 mm, przy czym najbardziej zmienia się grubość naskórka, który jest najgrubszy na stopach i dłoniach a najcieńszy na brzuchu. Grubość tkanki podskórnej zmienia się z wiekiem, zależy także od płci, sposobu odżywiania się i warunków życia. 
Skóra dzięki ciągłej odnowie potrafi chronić organizm przed ciepłem i zimnej, urazami mechanicznymi, chemicznymi i fizycznymi, przed drobnoustrojami chorobotwórczymi itp. W idealnym stanie skóra jest delikatna i gładka – taka jak skóra zdrowego dziecka. 
Barwa skóry zależy od grubości naskórka, unaczynienia i zawartości barwnika skórnego. U ludzi rasy białej skóra jest zazwyczaj jaśniejsza u kobiet niż u mężczyzn, a w dzieciństwie jaśniejsza niż w wieku dojrzałym. Skóra jest rozciągliwa i sprężysta co jest związane z falistą budową brodawek skórnych i obecnością włókien sprężystych. W miarę starzenia się skóry zmniejsza się jej sprężystość i wiotczeje. 

Skóra składa się z trzech warstw: tkanki podskórnej, skóry właściwej i naskórka. 
Włókna kolagenowe są głównym składnikiem budulcowym skóry, stanowiąc około 72% jej suchej masy. Cechuje je rozciągliwość i odporność na urazy mechaniczne. Od kondycji włókien zależy wygląd zewnętrzny skóry – ich kondycja pogarsza się wraz z wiekiem, a także pod wpływem czynników środowiskowych, m.in. promieniowania ultrafioletowego. Stają się kruche, co przejawia się utratą jędrności skóry i młodzieńczego wyglądu. 

Jakie składniki diety sprzyjają skórze najbardziej? Witaminy oraz makro- i mikroelementy!
- Witaminy z grupy B. Doceńmy szczególnie: jaja i rośliny strączkowe (bób, groch, fasola), razowe pieczywo a także w niewielkich ilościach wątróbkę wieprzową. Obfitują w Pantenol (witaminę B5), który łagodzi podrażnienia i dobrze nawilża skórę.
- Witamina E. Nazywa się ją witaminą młodości, bo to jej głównie zawdzięczamy młodzieńczy wygląd. Strzeże skórę przed działaniem wolnych rodników, dzięki czemu zmarszczki na twarzy pojawiają się z opóźnieniem. Znajdziemy ją m.in. w olejach roślinnych i tłustych rybach. 
- Witamina C. Podobnie jak witamina E jest doskonałym przeciwutleniaczem, który odmładza skórę. Obecna jest w świeżych warzywach (papryka, brokuły, brukselka) i owocach, zwłaszcza w czarnych porzeczkach, kiwi, pomarańczach, grejpfrutach, cytrynach, mandarynkach, czarnych porzeczkach czy dzikiej róży. 
- Prowitamina A (beta-karoten). Opóźnia proces starzenia się skóry. W dużej ilości w marchwi, suszonych morelach, melonie, mango, czerwonej papryce, dyni, a także w brokułach oraz szpinaku.
- Selen. Współdziałając z witaminą E, spowalnia procesy starzenia się tkanek. Występuje w produktach zbożowych, rybach morskich, niektórych warzywach – zwłaszcza kukurydzy i orzechach.
- Jod. Jeśli skóra jest szorstka, ma skłonności do łuszczenia się, oznaczać to może niedobór tego pierwiastka. By uzupełnić braki, wzbogacamy swoją dietę o ryby morskie. 
- Żelazo. Odpowiada za prawidłowe dotlenienie skóry. Najlepszym naturalnym źródłem żelaza jest mięso.
- NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Są niezbędne do usprawnienia procesu zatrzymania wody w naskórku. Ich najlepszym źródłem są tłuste ryby morskie (łosoś, makrela) oraz oleje np. rzepakowy czy oliwa z oliwek. 

Czego skóra nie lubi?
- Kawa, alkohol, przetworzona żywność z dużą ilością konserwantów. Pamiętaj, dieta idealna dla skóry powinna być oparta na produktach wartościowych!
- Stresy, niedobór snu, dym papierosowy, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach. Taki tryb życia powoduje, że cera staje się szara, zmęczona, pozbawiona blasku.
- Intensywne opalanie. Nie leż plackiem na plaży – promienie słoneczne są wręcz zabójcze dla skóry! Wysuszają ją niemiłosiernie, przez co szybciej przybywa nam zmarszczek.
- Sól. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, czego konsekwencją jest napęczniała skóra. Powoduje drażnienie gruczołów łojowych, co prowadzi do zwiększonego wydzielania sebum i tworzenia się stanów zapalnych. 
- Wysokie spożycie cukru. Naukowcy uważają, że cukry odpowiadają za 40-50% objawów starzenia się skóry takich jak zmarszczki, przebarwienia czy utrata jędrności. Im wyższe jest stężenie cukru we krwi, tym szybciej ten proces zachodzi. W wyniku glikacji powstają cząsteczki zwane AGE (advanced glycation end products). Związki te niszczą białka w organizmie, a na ich działalność najbardziej podatne są włókna podporowe skóry, czyli kolagen  i elastyna, które odpowiadają za jej młody wygląd. Wskutek glikacji kolagenu zaobserwowano m.in. następujące zmiany: spadek fibroblastów w skórze, stwierdzono także, że jest czynnikiem zapoczątkowującym powstanie cellulitu. Należy stwierdzić, że dzisiaj dysponujemy bardzo prostym środkiem zapobiegającym glikozylacji. Jest nim zmniejszenie spożycia cukru. 

DIETA DLA RÓŻNYCH RODZAJÓW SKÓRY
Dieta na skórę naczynkową
- Jedz codziennie produkty bogate w witaminę C (cytrusy, papryka, czarna i czerwona porzeczka, dzika róża, pomidory, szpinak). Witamina ta uszczelnia i wzmacnia ściany naczyń. 
- Wzbogać swoje menu o płatki owsiane i kaszę jęczmienną. Zawierają krzem, który również wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, a ponadto działa przeciwtrądzikowo i ułatwia dobre nawilżenie skóry.
- Unikaj potraw ostrych, przyprawionych pieprzem, chili, musztardą i bardzo gorących.
- Ogranicz produkty z dużą ilością węglowodanów i tłuszczów, czyli: tłuste sery, wędliny, słodkie kremy i ciastka. To ważne, bo dodatkowe kilogramy obciążają naczynia, co osłabia ich ściany. 

Dieta dla skóry tłustej
- Zrezygnuj z produktów wysoko przetworzonych, zawierających duże ilości sztucznych dodatków (barwniki, aromaty, konserwanty)
- Unikaj czekolady i słodkich przekąsek, wzrost glukozy we krwi wpływa na wydzielanie przez organizm testosteronu, który zwiększa nadprodukcję gruczołów łojowych
- Ogranicz w codziennej diecie sól i produkty zawierające związki sodu (sód wydalana przed skórę tworzy stany zapalne)
- Zadbaj o codzienną dawkę witaminy C i błonnika
- Nie zapomnij o składnikach mineralnych, takich jak cynk i siarka, które regulują wydzielanie sebum oraz przyśpieszają gojenie się ran (mięso wołowe, fasola, ryby, kiełki, pestki dyni oraz owoce morza).

Dieta dla skóry suchej
- Wypijaj w ciągu dnia 1,5 l wody mineralnej albo innych płynów tj. niesłodzona herbata, kawa (nie więcej niż 3-4 filiżanki), soki owocowe i warzywne.
- Spożywaj nienasycone kwasy tłuszczowe (tłuste ryby – łosoś, mkrela), oleje roślinne np. rzepakowy lub oliwę z oliwek
- Dołącz do jadłospisu witaminę A i E, 
- Pamiętaj o biotynie, witaminie B5 i B6, poprawiają nawilżenie i wspomagają metabolizm składników odżywczych (czerwone mięso, jaja, ryby, mleko, rośliny strączkowe)


Zapraszam do posta na temat Diety na Piękne Włosy (KLIK)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz