poniedziałek, 9 lutego 2015

Witamina D nie tylko latem

Witamina D większości osób kojarzy się z promieniami słonecznymi i latem. Ale co się dzieje w pozostałą część roku? W szczególności w naszej szerokości geograficznej, gdzie przez 2/3 roku pogoda nie sprzyja aby w pełni syntetyzować właśnie tą witaminę.
Witamina D powszechnie jest kojarzona z profilaktyką krzywicy i osteoporozy. Mało kto wie, że może także zapobiec rozwojowi chorób układu krążenia, cukrzycy oraz nowotworom. Witaminy D nie powinno zabraknąć również w diecie osób odchudzających się, gdyż pomaga pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Witamina D to grupa związków chemicznych: witaminy D1 (kalcyferolu), witaminy D2 (ergokalcyferolu) i witaminy D3 (cholekalcyferolu). Należą one do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Witamina D jest ważnym elementem w układzie odpornościowym, dlatego jest tak ważna zimą, kiedy organizm jest narażony na działanie wielu wirusów i bakterii oraz zmienne warunki atmosferyczne. Jest naturalnym hormonem, który bierze aktywny udział w reakcji immunologicznej naszego organizmu. Bez witaminy D nasze najważniejsze komórki odpornościowe, czyli Limfocyty T, mają upośledzone działanie i spowolnioną reakację obronną. Witamina D jest zdecydowanie ważniejsza dla poprawy odporności niż witamina C. Istnieją też naukowe przesłanki dla twierdzenia, że witamina D sama ma zdolność ograniczania ilości bakterii.

Witamina D jako czynnik antynowotworowy
Tutaj najważniejszą formę odgrywa aktywna forma czyli witamina D3. Witamina hamuje namnażanie się komórek nowotworowych oraz proces tworzenia się nowych naczyń krwionośnych (angiogenezę), które odżywiają guza i bez których ten nie może się rozwijać. Ponadto przyśpiesza śmierć (apoptozę) komórek rakowych. Badacze doszli więc do wniosku, że im wyższe stężenia witaminy D we krwi, tym mniejsze ryzyko zachorowania na raka.
Ponadto witamina D może pomóc także osobom, które są już chore na raka. Pochodne witaminy D już teraz znajdują zastosowanie w terapii nowotworów prostaty i łuszczycy, a mogą być także pomocne w leczeniu raka jelita grubego. Prawdopodobne działanie witaminy D polega na tym, że uwrażliwia ona komórki nowotworowe na cytostatyczne działanie leków przeciwnowotworowych. Dzięki temu chemioterapia jest bardziej efektywna.

Witamina D w chorobach serca
Ponadto witamina D jest odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego poziomu białka, które wchodzi w skład "dobrego" cholesterolu HDL. Witamina D może zapobiec spadkowi "dobrego" cholesterolu, a co za tym idzie - rozwojowi miażdżycy, a dalej wielu chorobom serca, np. chorobie wieńcowej, zawałowi serca czy udarowi.

Witamina D
Osoby, u których stężenie witaminy D we krwi jest prawidłowe, szybciej spalają zbędną tkankę tłuszczową niż osoby, które mają niedobór tej substancji. Witamina D przyczynia się do spadku masy ciała na kilka sposobów. Witamina D razem z wapniem zmniejsza produkcję kortyzolu - hormonu stresu, który odpowiada za odkładanie się tkanki tłuszczowej w okolicach pasa. Poza tym gdy poziom witaminy D jest prawidłowy, organizm wydziela więcej leptyny - hormonu, który informuje mózg o tym, że jest się najedzonym. Niestety, ta zależność działa w drugą stronę - im mniej witaminy D w organizmie, tym mniej leptyny, a co za tym idzie - większy apetyt. Ponadto w przypadku niedoboru witamy D w organizmie zwiększa się ilość dwóch hormonów - parathormonu (PTH) i kalcytriolu - aktywnej formy witaminy D3. Wówczas komórki tłuszczowe zamiast zostać spalane, odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. W związku z tym osoby zmagające się z nadwagą i otyłością (zwłaszcza brzuszną) szczególnie powinny dbać o właściwą suplementację tej witaminy.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D można sobie zapewnić, wystawiając twarz na 15 minut na słońce lub jedząc 100g kurzego żółtka. 



SUPLEMENTACJA WITAMINĄ D

Czy należy witaminę D3 przyjmować w postaci preparatów farmakologicznych? Tak! Kiedy i kto to powinien robić?
  • 1000 jednostek (IU) od października do kwietnia u osób unikających nasłonecznienia,
  • 1000 jednostek (IU) u wszystkich osób powyżej 65. rż. przez cały rok, gdyż zdolność produkcji cholekalcyferolu w skórze zmniejsza się wraz z wiekiem.
Źródła witaminy D w pożywieniu
Pokochaj ryby! Śledź matjas i makrela czyli tłuste ryby morskie oraz wędzony węgorz - niemniej tłusta ryba słodkowodna zawierają całkiem spore ilości witaminy D. Do tego można dołożyć awokado, żółtka jaj oraz borówki, a także masło,śmietanę i wątróbkę.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz