czwartek, 18 grudnia 2014

Świąteczne Menu w wersji dietetycznej

Polskie Święta Bożego Narodzenia kojarzą się każdemu z bogato zastawionym stołem wokół którego gromadzi się cała rodzina. Na świąteczne potrawy niektórzy czekają cały rok bo właśnie tylko wtedy mają okazję skosztować tych wyjątkowych dań. Polska kuchnia świąteczna jest niestety bardzo ciężkostrawna i tłusta.

Warto wspomnieć że sama kolacja wigilijna może dostarczyć nam ok 1500 kcal! Każdy dodatkowy kawałek ciasta czy dodatkowa porcja innej potrawy dostarcza nam jeszcze więcej energii.
Aby nie czuć się "ciężko" w te Święta i aby móc nie popuszczać pasa na kolejną dziurkę można zastosować pewne triki. Nie odejmą one uroku i smaku wigilijnym potrawom, a będą łagodniejsze dla układu pokarmowego i samopoczucia. 

Ważnym faktem na temat świątecznego menu jest kolejność spożywanych potraw.
Nie należy zaczynać Wigilii od dużej ilości pieczywa zwłaszcza na zakwasie. Jest ciężkostrawne i obciąży żołądek. Staraj się jeść tak jak nakazuje tradycja: najpierw barszcz, który jest niskokaloryczny, lub zupa grzybowa zabielana jogurtem. Potem mały kawałek ryby, dwa pierogi z wody, a na końcu deser – odrobina kutii, kawałek ciasta, pierniczek z mocną gorzką herbatą. Gdy po słodyczach znów sięgniesz po śledzie w oleju lub smażonego karpia, w żołądku dojdzie do nieprzyjemniej rewolucji. To co najbardziej ciężkostrawne – mięsa, wędliny – jedz na świąteczne śniadanie a nie kolację. 

ŚWIĄTECZNE TRIKI 
Ryba pieczona zamiast smażonej
Wigilijnego karpia i rybę (np. do ryby po grecku) można upiec w folii aluminiowej zamiast smażyć na głębokim tłuszczu. Można też użyć dobrej jakości patelni do smażenia beztłuszczowego bądź oleju rzepakowego, czy oliwy z oliwek w sprayu.


Śledzie 
Podawane są w oleju, w occie, w galarecie lub w śmietanie. Tradycyjnie na Boże Narodzenie pojawiają się w formie sałatki w oleju z marynowanymi grzybkami, a czasem w Wigilię w ramach szybkiego i prostego obiadu- ze śmietaną. A gdyby je tak odchudzić? Śmietana zawiera od 12 – 24% tłuszczu, można spróbować zastąpić ją jogurtem naturalnym, który ma tylko 2% tłuszczu lub choć połowę śmietany zastąpić jogurtem. Zamiast śledzi w śmietanie można zrobić śledzie w jogurcie. 

Bigos postny zamiast mięsnego
Kapusta (świeża czy kiszona) obok fasoli, cebuli, ciężkich żytnich chlebów, jabłek, gruszek i śliwek jest produktem wzdymającym. Kapusta kwaszona jest też wzdymająca ze względu na zawartość kwasu octowego. Aby lepiej strawić bigos należy do niego dodać kminek, a mięso i boczek zastąp suszonymi grzybami.  Zaletą postnego bigosu jest to, że jest on bogaty w witaminy A, C, K oraz z grupy B. Zawiera bakterie kwasu mlekowego, które wpływają na florę bakteryjną jelit. 

Kilka drobnych trików
  •  pierogi zamiast obsmażać – ugotuj na wodzie
  •  do uszek, krokietów – połowę mąki pszennej zastąp mąką pełnoziarnistą
  •  do barszczyku wrzucaj mniej uszek np. zamiast 6 wrzuć tylko 3
  •  nie panieruj krokietów w jajku i bułce 
  •  do kapusty z grzybami nie dodawaj zasmażki i słoniny
  •  formę do wypieku ciast wykładaj papierem a nie smaruj tłuszczem i bułką


Smacznych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz