czwartek, 30 października 2014

Czas na dynię!

Co mówi encyklopedia?

Dynia (Cucurbita L.) – rodzaj roślin jednorocznych z rodziny dyniowatych obejmujący około 20 gatunków. W stanie dzikim występują w strefach klimatu gorącego i ciepłego AmerykiGatunkiem typowym jest Cucurbita pepo L


Co mówi dietetyk?

Wartości odżywczych dyni nie sposób przecenić – to warzywo bogate w witaminy i minerały, zwłaszcza niezbędny mężczyznom cynk, a przy tym ma niewiele kalorii. Świeże pestki dyni pomagają pozbyć się owsików, tasiemca i innych pasożytów.
Dynia króluje na naszych stołach od końca września nawet do końca stycznia. Dynia to warzywo, które bardzo dobrze się przechowuje i idealnie nadaje na przetwory.

Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.

Dynia zwiększa płodność i sprawność seksualną

Cynk nazywany jest też męskim pierwiastkiem – chroni prostatę, poprawia sprawność seksualną oraz żywotność plemników. Niestety, okazuje się, że blisko 70 proc. mężczyzn w wieku rozrodczym ma niedobory cynku, a powinni spożywać ok. 15 mg tego pierwiastka dziennie. Również niedobór manganu może objawiać się spadkiem popędu płciowego. Niedobór B-karotenu z kolei osłabia działanie hormonów płciowych. Dlatego warto, by pary starające się o dziecko wprowadziły dynię - zarówno miąższ, jak i pestki - do swojej diety.

Polecane przeze mnie potrawy 

Polecam wszystkie przepisy z Kuchni Lidla :) Zawsze wychodzą genialnie i nie są trudne. Oto moje ulubione.
2. Ciasto dyniowo-marchewkowe które polecam w wersji bez tej polewy. Jest bardzo kaloryczna i tłusta. Można ją zastąpić polewą z gorzkiej czekolady. 


środa, 29 października 2014

Zapowiedź sportowego cyklu :)

Witajcie :)
Niebawem rozpoczynam nowy cykl na blogu. Będzie dotyczył tego co jeść, w jakiej ilości podczas gdy włączyliśmy aktywność fizyczną do codziennego życia. Ponadto zaproponuję formy ćwiczeń aby zadbać o zdrowie.
Będą tutaj zarówno porady, przepisy dla początkujących ze sportem jak i dla bardziej wtajemniczonych.
Mam nadzieję że będzie to również motywacja aby nie zaniedbywać swojej sprawności fizycznej zimą i aby na wiosnę nie wpadać w panikę i walczyć o ładną sylwetkę na lato. O dobrą formę warto dbać cały tok :)
Zapraszam już niebawem.

Ponadto dla mieszkańców Warszawy mam informację i zaproszenie na bieg z okazji Dnia Cukrzycy który odbędzie się w środku nocy!
Wielki Nocny Bieg na XXIII Światowy Dzień Cukrzycy