sobota, 25 maja 2013

Czy kawa jest zdrowa?

Nie ma dorosłej osoby, której smak i zbawienny zapach kawy byłby czymś obcym. Polacy piją jej bardzo dużo. Nie raz (niestety) w dodatku papierosa zastępując śniadanie…
Jest zbawienna w pracy, gdy nie mamy już sił by logicznie myśleć ona ratuje nas i nasze ciało.
Każdy student zna jej zbawienną moc przygotowując się do egzaminów lub po szalonej nocy…
Ale jest pytanie: czy kawa rzeczywiście jest niezdrowa tak jak się o niej mówi?


Postaram się pochylić nad tym pytaniem i przybliżyć jej wady i zalety :)

Oto zalety jakie wypływają z picia czarnego napoju:
  • Polepsza pamięć krótkotrwałą i zdolności poznawcze. Badanie, w którym uczestniczyły 80-letnie kobiety wykazało, że te, które piły kawę przez większość życia osiągały lepsze wyniki w testach zdolności poznawczych.
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby.
  • Ułatwia koncentrację, a także pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny.
  • Przyśpiesza metabolizm, tym samym zwiększa tempo przemiany lipidów i pomaga zapobiegać zmęczeniu mięśni.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia u mężczyzn kamicy żółciowej.
  • Przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy. 
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona.
  • Nawet do 50% zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II.
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita i wątroby (hepatomę)
  • Zwiększa efektywność środków przeciwbólowych.
  • Podejrzewa się, że jest źródłem przeciwutleniaczy w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw – brak jednoznacznych dowodów.\
  • Polepsza perystaltykę jelit
  • Może ograniczać rozwój próchnicy zębów.

Negatywne skutki picia kawy:
  • Spożycie zbyt dużej ilości kawy może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia (tzw. „zdenerwowanie kofeinowe”).
  • Ze względu na swoje właściwości pobudzające u większości ludzi utrudnia zasypianie (u nielicznych występuje efekt przeciwny).
  • Spożycie dużej ilości kawy przez kobietę w ciąży może zwiększać prawdopodobieństwo martwego urodzenia. W związku z tym zalecane jest, by osoby w ciąży piły maksymalnie dwie filiżanki kawy dziennie.
  • Gotowana kawa może w dużym stopniu wpływać na podniesienie poziomu cholesterolu.
  • Kawa może zwiększać prawdopodobieństwa ataku serca u osób o wolniejszym metabolizmie (posiadających gen spowalniający detoksykację kofeiny w wątrobie) nawet o 133% w przypadku picia powyżej 4 filiżanek dziennie. Wspomniany gen posiadało 54% osób uczestniczących w badaniu. 
Opinia diety na diecie:
Kawa może przynieść wyżej wymienione złe efekty uboczne jeżeli będzie spożywana w nadmiarze i w sposób nieodpowiedzialny. Osobiście nie wyobrażam sobie popołudnia bez "małej czarnej". Lub też spotkania ze znajomymi bez tego aromatycznego zapachu.
Jednak mała filiżanka niezbyt mocnej prawdziwej kawy (tzw. parzonej) nie powinna źle wpłynąć na zdrowie, a może nawet przyniesie pozytywne efekty. |
Wiem, że aromat kawy poprawia nastrój - to udowodnione! 
Więc gdy dopadnie Was chandra wypijcie kawusię, zjedzcie kosteczkę gorzkiej czekolady (wzmaga wydzielanie hormonów szczęścia) a nastrój z pewnością się poprawi. 

Zalecenie dietetyka:
Jeśli dotąd piłeś kawę bez mleka czy śmietanki - zmień to koniecznie. W szczególności, gdy żyjesz w stresie, bądź masz problemy/predyspozycje do chorób żołądka np. wrzodów. Kawa ma właściwości kwasotwórcze. Mleko czy śmietanka je idealnie neutralizuje. Pamiętając by dolać mleka do kawy zmniejszasz wydzielanie kwasów żołądkowych, unikniesz zgagi i w konsekwencji innych dolegliwości i chorób. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz